Paprika

Fakta om paprika.

Paprikor i olika färgerPaprika innehåller mycket C-vitaminer, allra mest finns det i röd paprika. Paprika innehåller även rikligt med antioxidanter. Röd paprika till exempel innehåller omkring 5000 mg karoten.

Näringsinnehållet skiljer sig något mellan grön, gul och röd paprika (det är dock samma grönsak, fast i olika mognadsstadier). Den "omogna" gröna paprikan har högst fiberhalt, den "halvmogna" gula paprikan har högst magnesiumhalt och den "mogna" röda paprikan innehåller mest vitaminer och karoten. Vattenhalten är 91 % eller 93 % (grön paprika).

Det i små doser hälsofrämjandet ämnet nikotin som finns i tobak är relativt höga i paprika. Ämnet har påvisats kunna ge skydd mot nervskador inklusive Parkinson.

Nackdelar med paprika är att dem tillhör de mest besprutade grönsakerna och kan innehålla tungmetaller. Tipset är därför att välja paprika som är ekologisk.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabeller 2-4), vitaminer (tabeller 5-7) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Paprika innehåller i stort sett inget fett, lite protein och relativt lite kolhydrater varav mest sockerarter (röd paprika innehåller mest socker och grön paprika minst).

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 0  
Protein 1  
Kolhydrater 7*  

Grön paprika innehåller 5 g kolhydrater per 100 g.

Mineraler

Det mineral som finns mest av i röd paprika (tabell 2) är kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 24 3
Järn 0.4 3
Kalcium 6 1
Kalium 218 11
Magnesium 11 3
Natrium 1 0
Selen 0.2 0
Zink 0.3 3

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Det mineral som finns mest av i gul paprika (tabell 3) är kalium. Jämfört med röd paprika innehåller gul paprika något mer fosfor, kalcium, magnesium och selen.

Tabell 3. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 25 4
Järn 0.3 2
Kalcium 7 1
Kalium 218 11
Magnesium 16 4
Natrium 1 0
Selen 0.5 1
Zink 0.1 1

Det mineral som finns mest av i grön paprika (tabell 4) är kalium. Jämfört med gul och röd paprika innehåller grön paprika något mindre fosfor, kalium och magnesium.

Tabell 4. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 23 3
Järn 0.3 2
Kalcium 6 1
Kalium 173 9
Magnesium 9 2
Natrium 1 0
Selen 0.2 0
Zink 0.2 2

Vitaminer

De vitaminer som finns mest av i röd paprika (tabell 5) är Vitamin C, Vitamin B9 (folat), Vitamin B6 och Vitamin E.

Tabell 5. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 55 7
Vitamin B1 0.05 5
Vitamin B2 0.1 6
Vitamin B3 1 7
Vitamin B6 0.4 29
Vitamin B9 77 39
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 200 250
Vitamin D 0 0
Vitamin E 3.2 27
Vitamin K 4.6 6

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

De vitaminer som finns mest av i gul paprika (tabell 6) är Vitamin C, Vitamin B9, Vitamin B6 och Vitamin E. Jämfört med röd paprika innehåller gul paprika mindre av främst Vitamin A, Vitamin B2 och Vitamin E.

Tabell 6. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 12 2
Vitamin B1 0.05 5
Vitamin B2 0.2 1
Vitamin B3 1 7
Vitamin B6 0.4 25
Vitamin B9 55 28
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 205 256
Vitamin D 0 0
Vitamin E 2.2 18
Vitamin K 2.46 3

De vitaminer som finns mest av i grön paprika (tabell 7) är Vitamin C, Vitamin B9 (folat), Vitamin B6 och Vitamin E. Jämfört med gul paprika innehåller grön paprika mindre av främst Vitamin B6, Vitamin B9, Vitamin C och Vitamin E. Jämfört med röd och gul paprika innehåller grön paprika mer av Vitamin K.

Tabell 7. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 12 2
Vitamin B1 0.03 3
Vitamin B2 0.2 1
Vitamin B3 1 4
Vitamin B6 0.2 15
Vitamin B9 14 7
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 115 144
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.8 7
Vitamin K 9 13

Näringsämnen och antioxidanter

Röd paprika innehåller bland annat betakaroten som är en antioxidant och provitamin A.

Allergier

Allergi mot paprika förekommer och är vanligast som korsallergi. De som får en allergisk reaktion mot röd paprika kan ibland exempelvis äta grön paprika utan reaktion. Analysnamn för röd paprika som allergen vid test är S-Röd paprika-ak.

Förvaring

I rumstemperatur eller kylskåp (hållbarheten är något längre i kyl).

Hållbarhet

Cirka 7 dagar. Observera att grön paprika har längst hållbarhet och röd kortast.

Tillagning

Brukas skäras i strimlor eller mindre bitar. Kärnorna borttas och eventuellt de vita delarna på insidan (skalet är inte ätbart).

Relevant läsning: Grönsaker fakta om grönsaker.

Källor