Purjolök

Fakta om purjolök.

Vitlök hel och klyftaTill skillnad från andra sorters lök består purjolöken av blad. Utöver stjälkarna är delar av bladen ätbara.

Det finns väldigt gott om vitaminer i purjolök, särskilt Vitamin K i stora mängder. Purjolök innehåller även karotenoider, lutein och xantin samt för lökar typiska antioxidanter som diallyldisulfid.

I en jämförelse med gul lök innehåller purjolöken något mer fibrer och något mindre socker samt något mer mineraler och betydligt mer vitaminer. Vattenhalten är 91 %.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Purjolök innehåller nästan inget fett, lite protein och relativt lite kolhydrater (4 g sockerarter per 100 g).

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 0  
Protein 2  
Kolhydrater 7  

Mineraler

Det mineral som finns mest av i purjolök är kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 29 4
Järn 0.6 4
Kalcium 44 6
Kalium 240 12
Magnesium 11 3
Natrium 6 1
Selen 0 0
Zink 2.4 2

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

De vitaminer som finns mest av i purjolök är Vitamin K, Vitamin B9 (folat) och Vitamin C.

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 28 4
Vitamin B1 0.08 7
Vitamin B2 0.06 4
Vitamin B3 0.7 4
Vitamin B6 0.2 15
Vitamin B9 72 36
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 20 25
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.8 7
Vitamin K 54 72

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Purjolök innehåller näringsämnen som karotenoider, lutein, xantin och diallyldisulfid.

Allergier

Ingen information om purjolök och allergi.

Förvaring

I kylskåp.

Hållbarhet

Cirka 10 dagar.

Tillagning

De vita och ljusgröna delarna av löken kan ätas som de är medan de gröna delarna kan behöva kokas för att mjukna. Det går också att steka purjolök. Bladen, som innehåller mycket A-vitaminer, kan användas i soppor.

Relevant läsning: Grönsaker fakta om grönsaker.

Källor