Tomat

Fakta om tomat.

Tomat hel och halvTomat innehåller gott om antioxidanter inklusive mycket höga halter av lykopen (ca 3 mg per 100 g, vilket är mer än i någon annan frukt, men är samtidigt flera gånger högre i tomatpuré där doserna är högkoncentrerade). Studier har visat att lykopen och andra ämnen i grönsaken bland annat kan bidra till att förebygga cancer samt förbättra blodkärlens funktion, tomater innehåller ämnen som både är antiinflammatoriska och blodförtunnande. Det finns faktiskt högre halter av lykopen i tomatsås och tomatjuice än i vanlig tomat (upphettning gör att ämnet tas upp bättre), däremot finns det nyttiga ämnen i kärnorna som saknas i tomatsås (men i förpackningar med krossade tomater finns de kvar). Även körsbärstomater innehåller mer lykopen än vanliga tomater.

Tomater är ganska näringsfattiga när det gäller makronutrienter, mineraler och vitaminer. Vattenhalten är 95 %.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Tomat innehåller i stort sett inget fett, lite protein och lite kolhydrater varav mest sockerarter.

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 0  
Protein 1  
Kolhydrater 4  

Mineraler

Det mineral som finns mest av i tomat är kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 23 3
Järn 0.2 1
Kalcium 13 2
Kalium 240 12
Magnesium 9 2
Natrium 2 0
Selen 0 0
Zink 0.1 1

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

Den vitamin som finns mest av i tomat är Vitamin C.

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 43 5
Vitamin B1 0.03 3
Vitamin B2 0 0
Vitamin B3 1 4
Vitamin B6 0.1 7
Vitamin B9 17 8
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 15 19
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.7 6
Vitamin K 3 4

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Tomat innehåller flera antioxidanter där den viktigaste är lykopen i gruppen katotenoider. Förutom att skydda celler och därigenom bland annat förebygga cancer motverkar lykopen även åderförkalkning genom att ämnen motverkar oxidation av blodfetter i kärlen. Dessutom är lykopen mycket viktig för hudens status.

En annan antioxidant som tomat kan bidra till höga doser av är betakaroten (520 µg per 100 g). Betakaroten som omvandlas i kroppen till vitamin A bidrar till immunförsvaret, celltillväxten och förnyelse av huden.

Tomat innehåller relativt mycket aminosyror med högst halter av glutaminsyra (380 mg per 100) och asparginsyra (140 mg per 100).

Allergier

Allergi mot tomat förekommer. Till exempel som korsallergi, men också i kategorin icke-allergiska överkänslighetsreaktioner ingår tomat som ett av de livsmedel som kan framkalla icke-allergiskt kontakteksem. Att känna till är också att tomat innehåller mycket histamin. Analysnamn för tomat som allergen vid test är S-Tomat-ak.

Förvaring

I rumstemperatur eller kylskåp (rumstemperatur rekommenderas för smaken).

Hållbarhet

Cirka 7 dagar.

Tillagning

Brukas skäras i mindre bitar. Även det tunna skalet och de små fröna kan ätas.

Relevant läsning: Odla tomat fakta och tips.

Källor