Citron

Fakta om citron. Citron hel
Kalorier (41 kcal) per 100 g fördelning:
Fett
Protein
Kolhydrater
7%
11%
82%
1 st citron vikt ca 125 g: Kalorier 51 g | Fett 0 g | Protein 1 g | Kolhydrater 12 g | Socker 3 g | Salt 0 mg

Fettsyror (gram) fördelning:
Omega-6
Omega-3
0,1 g / 0 g

Citron är en nyttig frukt med låg sockerhalt. Flera gånger mindre än till exempel apelsin, dock något högre än lime.

Citronen är relativt näringsfattig, men innehåller höga doser av C-vitamin, vars halt överträffar den i lime. Vattenhalten är 89 %.

Fruktens basiska egenskaper gör att den kan reglera pH-värdet i kroppen och främja matsmältningen.

Var försiktig med citrusfrukter som odlats i Brasilien, läs mer: Frukt och bekämpningsmedel.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Citron innehåller i stort sett inget fett, lite protein och relativt lite kolhydrater varav ungefär lika mycket sockerarter och fibrer.

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 0.3  
Protein 1.1  
Kolhydrater 9.3  

Siffror har avrundats till heltal.

Mineraler

Det mineral som finns mest av i citron är kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 16 2
Järn 0.1 1
Kalcium 26 3
Kalium 138 7
Magnesium 9 2
Natrium 2 0
Selen 2 3
Zink 0.1 1

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

Den vitamin som finns mest av i citron är Vitamin C.

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 0.2 0
Vitamin B1 0.04 4
Vitamin B2 0.02 1
Vitamin B3 0.3 2
Vitamin B6 0.1 6
Vitamin B9 11 6
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 53 66
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.2 2
Vitamin K 0.2 0

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Citron är rik på Vitamin C som också är en axioxidant.

Allergier

Allergi mot citron är ovanligt, men förekommer. Analysnamn för citron som allergen vid test är S-Citron-ak.

Förvaring

Kylskåp eller rumstemperatur. Om skalet inte är intakt bör frukten förvaras kyld.

Hållbarhet

14 dagar.

Tillagning

Brukar skäras på mitten och sedan pressas fruktsaft och fruktkött ut genom att man klämmer på skalet (skalet är inte ätbart, fast kan användas i matlagning och då oftast riven).

I citronvatten ingår vatten och pressad citron. Citron kan också pressas över sallader.

Relevant läsning: Frukt och fruktos mängden fruktos i olika sorters frukt.

Källor