Körsbär

Fakta om körsbär.

JordgubbarKörsbär innehåller höga doser av antioxidanter medan de i övrigt är relativt näringsfattiga.

De innehåller relativt mycket socker (ca 11 g på 100 g) och är mindre fiberrika än andra bär som björnbär, blåbär och hallon. Vattenhalten är 83 %.

Körsbär är generellt ett bra bär att köpa från butiken då det besprutas relativt lite. Närbesläktade till körsbär är bigarråer (odlad variant av sötkörsbär) och moreller (en grupp av surkörsbär).

Undvik äta kärnorna och särskilt att tugga dem, vilket i värsta leda att giftig cyanid frigörs. Läs mer om cyanid på Giftinformationscentralen.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Körsbär innehåller nästan inget fett, lite protein och relativt lite kolhydrater varav mest sockerarter.

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 0  
Protein 1  
Kolhydrater 13  

Mineraler

Det mineral som finns mest av i körsbär är kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 16 2
Järn 0.3 2
Kalcium 18 2
Kalium 175 9
Magnesium 9 2
Natrium 2 0
Selen 0.1 0
Zink 0.1 1

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

De vitaminer som finns mest av i körsbär är Vitamin C.

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 5 1
Vitamin B1 0.05 5
Vitamin B2 0.07 5
Vitamin B3 0.3 2
Vitamin B6 0.04 3
Vitamin B9 5 3
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 10 13
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.7 1
Vitamin K 2 2

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Körsbär, i synnerhet torkade, innehåller gott om aminosyror med klart högst halter av och asparginsyra.

Näringsämnen i bäret inkluderar även antioxidiantinnehåll från antocyaniner och flavonoider.

Allergier

Allergi mot körsbär är ovanligt, men förekommer till exempel som korsallergi på allergener i proteiner såsom Pru av 3 (nsLTP), Pru av 1 (Bet v) och Pru av 4 (profilin). Analysnamn för körsbär som allergen vid test är S-Körsbär-ak.

Förvaring

Färska bär förvaras svalt. Kan frysas in.

Hållbarhet

Cirka 3-4 dagar i kyl eller några timmar i rumstemperatur.

Tillagning

Kan ätas som dem är, men inte kärnorna. En del har kärnor medan andra är kärnfria.

Relevant läsning: Frukt och fruktos mängden fruktos i olika sorters frukt.

Källor

Livsmedelsinfo.nu, https://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/n%C3%A4ringsv%C3%A4rde-k%C3%B6rsb%C3%A4r-k%C3%A4rnfri-fi.html