Majs

Fakta om majs.

Majskolv och majskornMajs klassas om vartannat som grönsak och spannmål. Majs innehåller relativt mycket kalorier och har ett högt GI-värde. Majs är ganska rikt på flera sorters B-vitamin samt C-vitamin. Vattenhalten i majskorn är 65 %.

Det finns alternativ mellan att köpa konserverade majskorn och förkokta majskolvar i matbutiker. Ibland är sockerhalten högre än det normala, över 10 gram per 100 gram i stället för mindre än 5 gram per 100 gram.

Förutom att vi kan äta majs i ren form (dvs. majskolv eller majskorn) förekommer maj i livsmedel som cornflakes, nachos, popcorn och i majsmjöl.

Majs kan innehålla aflatoxin och fumonisin, vilka är potentiellt hälsofarliga ämnen. Läs mer på Livsmedelsverket.se

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Majskorn innehåller lite fett och protein och relativt mycket kolhydrater varav ungefär lika mycket fibrer och sockerarter.

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 2  
Protein 3  
Kolhydrater 29  

Mineraler

De mineraler som finns mest av i majskorn är kalium, fosfor och järn.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 89 13
Järn 0.5 4
Kalcium 2 0
Kalium 270 14
Magnesium 37 10
Natrium 3 1
Selen 0.4 1
Zink 0 0

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

De vitaminer som finns mest av i majskorn är Vitamin B9 (folat), Vitamin B3 (niacin) och Vitamin B6.

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 7 1
Vitamin B1 0.2 14
Vitamin B2 0.1 6
Vitamin B3 2.7 17
Vitamin B6 0.2 16
Vitamin B9 41 21
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 12 15
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.08 1
Vitamin K 0.3 0

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Majs innehåller gott om aminosyror och högst halter finns av glutaminsyra (640 mg per 100), leucin (350 mg per 100), alanin (300 mg per 100) och prolin (290 mg per 100).

Majs innehåller antioxidanterna lutein och zeaxantin.

Allergier

Allergi mot majs förekommer och är vanligast som korsallergi. Analysnamn för majs som allergen vid test är S-Majs-ak. Uppvärmning kan eventuellt delvis eller helt reducera eventuella reaktioner (några av majsets proteiner är värmekänsliga medan andra inte är det).

Förvaring

Öppnad förpackning förvaras i kylskåp.

Hållbarhet

3 dagar.

Tillagning

Majskorn kan ätas som dem är. Majskolv kokas i vatten. Majskorn i konservburk måste inte sköljas.

Majskolvar kan ätas doppad i smör eller i olivolja med kryddor.

Relevant läsning: Grönsaker fakta om grönsaker.

Källor