Vitkål

Fakta om vitkål.

VitkålVitkål är en grönsak som ingår i kålsläktet tillsammans med blomkål, grönkål, svartkål, rödkål och broccoli. Vitkål har gott om vitaminer och särskilt mycket vitamin K och C. Vitkål innehåller svavel i form av sulforafaner och isotiocyanat med hälsobringande egenskaper. Vattenhalten i vitkål är 91 %.

Vad som skiljer vitkål från grönkål är att vitkål är betydligt näringsfattigare.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Vitkål innehåller nästan inget fett, lite protein och relativt lite kolhydrater varav mest sockerarter (ca 6 g per 100 g).

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 0  
Protein 1  
Kolhydrater 7  

Mineraler

Det mineral som finns mest av i vitkål är kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 24 3
Järn 0.2 2
Kalcium 41 5
Kalium 240 12
Magnesium 11 3
Natrium 7 1
Selen 0 0
Zink 0.1 1

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

De vitaminer som finns mest av i vitkål är Vitamin K, Vitamin C och Vitamin B6.

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 1 0
Vitamin B1 0.1 5
Vitamin B2 0 0
Vitamin B3 1 3
Vitamin B6 0.2 12
Vitamin B9 19 10
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 42 58
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0.03 0
Vitamin K 44 59

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Sulforafaner och Isotiocyanater som finns i kål har en påvisad skyddande effekt mot cancer då dem dels kan stimulera enzymer som bryter ner cancerframkallande ämnen, dels kan minska tillväxten av cancerceller.

Vitkål innehåller relativt mycket aminosyror med högst halter av glutaminsyra (310 mg per 100) och prolin (280 mg per 100).

Allergier

Ingen information om vitkål och allergi.

Förvaring

Förvaras i kylskåp. Infrysning av grönkål rekommenderas inte.

Hållbarhet

Cirka 14 dagar.

Tillagning

Vitkål kan ätas som den är genom att dra av bladen eller strimlas. Bör sköljas. Den kan även stekas (t.ex. i smör).

Vitkål (strimlad) är huvudingrediensen i pizzasallad tillsammans med paprika, salt, peppar och vinvinsvinäger. Vitkål kan även användas för att göra surkål.

Relevant läsning: Grönsaker fakta om grönsaker.

Källor