Vitlök

Fakta om vitlök.

Vitlök hel och klyftaVitlök är bland annat en källa till polyfenoler. Vitlök klassas också som en prebiotika (dvs. göder nyttiga mikrober i tunntarmen) samt påvisats i studier ha särskilt god förmåga att hämma tillväxt av cancer.

Vitlök innehåller gott om mineraler inklusive selen som är en mineral som är ganska svår att finna i livsmedel samt relativt mycket vitaminer. Vattenhalten är 59 %.

I en jämförelse med gul lök innehåller vitlök cirka tre gånger så mycket kolhydrater (dock är sockerhalten likvärdig) samt betydligt mer mineraler och vitaminer. Vitlöken skiljer sig från andra slags lökar då den består av flera sammansittande klyftor.

Rekommenderas ibland att ätas rå i stället för att stekas.

Näringsvärde

Uppgifter om makronutrienter (tabell 1), mineraler (tabell 2), vitaminer (tabell 3) samt näringsämnen och antioxidanter.

Makronutrienter

Vitlök innehåller lite fett, relativt lite protein och relativt mycket kolhydrater (3,9 g sockerarter per 100 g).

Tabell 1. Makronutrienter per 100 g
Sort Per 100 g RDI (%)
Fett 1  
Protein 6  
Kolhydrater 33  

Mineraler

De mineraler som finns mest av i vitlök är selen, kalcium, fosfor och kalium.

Tabell 2. Mineraler mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Fosfor 153 22
Järn 2 12
Kalcium 181 23
Kalium 400 20
Magnesium 25 7
Natrium 17 4
Selen 20 36
Zink 1 10

Milligram (mg) gäller för samtliga mineraler förutom mikrogram (µg) för selen.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Vitaminer

De vitaminer som finns mest av i vitlök är Vitamin C, Vitamin B1 (tiamin) och Vitamin B3 (niacin).

Tabell 3. Vitaminer mängd och rekommenderat dagligt intag per 100 g
Sort mg / µg RDI (%)
Vitamin A 0 0
Vitamin B1 0.2 18
Vitamin B2 0.1 8
Vitamin B3 1.8 11
Vitamin B6 0.1 9
Vitamin B9 3 2
Vitamin B12 0 0
Vitamin C 31 39
Vitamin D 0 0
Vitamin E 0 0
Vitamin K 0.7 1

Milligram (mg) gäller för samtliga vitaminer förutom mikrogram (µg) för Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin D, Vitamin K.

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Näringsämnen och antioxidanter

Vitlök innehåller gott om aminosyror, särskilt höga halter av glutaminsyra (810 mg per 100), arginin (630 mg per 100) och asparginsyra (490 mg per 100).

Vitlök innehåller bland annat selen som räknas som en antioxidant och ger skydd åt cellerna.

Allergier

Allergi mot vitlök förekommer och är vanligast som korsallergi. Analysnamn för vitlök som allergen vid test är S-Vitlök-ak.

Förvaring

I rumstemperatur eller kylskåp (hållbarheten är längre i kyl).

Hållbarhet

Ett par veckor i rumstemperatur och ett par månader i kylskåp.

Tillagning

Bryts loss i klyftor och skalas. Ofta skärs vitlöken i tunna skivor då den är stark att äta större bitar av. Lök brukar inte sköljas på grund av det skyddande skalet, fast ibland rekommenderas sköljning på grund av risken att bakterier, smuts och dylikt på skalet kan fastna på knivbladet när det skär genom skalet och då överföras till innanmätet.

Relevant läsning: Grönsaker fakta om grönsaker.

Källor